Ana Sayfa

 

MAKLUB

 

Sözlükte: Kalebe, kalb etmek: Altını üstüne getirmek kök fiilinden alınma bir ismi mef'uldür.

 

Hadis ilminde: İsnadında bir yada bir kaç Ravi'nin isimlerinin yada Metinde, bir yada bir kaç kelimenin yada ibarelerin yerlerinin değişmesi yada başkalarının gelmesine denir.

 

  Hadis: İsnadındaki bir kalb nedeni ile Maklub oldu ise Maklubu’l-isnad, Metindeki kalb ile olmuş ise: Maklubu’l-Metn adını alır. (iktirah, 236)

 

İsnadda Kalb:  Murra bin Ka'b isimli raviye Ka'b bin Murra denmesi, Baba ile oğulun rivayetinde ikisinin yerinin takdim tehir şeklinde değişmesi, Bir isnadla meşhur bir Hadis'i başka bir isnsdla nakletmek, birkaç Hadis'in isnadlarının yerini değiştirmekle olur: Eğer bu cehalet yüzünden yapılmışsa En iyi ihtimalle Hadis'i Zayıf duruma düşürür.

 

Aşırı yalancı Raviler ise: Dikkat çekmek için meşhur bir isnadın Ravilerinin yerini değiştirp yeni bir isnadmış gibi sunmuştur.

 

Öreneğin Böyleleri:  Hadis Salim bin Abdullah'tan meşhur iken, Nafi'den rivayet edilmiş olarak yada Malik'ten rivayet etmekte meşhur olan Abdullah bin Ömer'den nakledilmiş gibi gösterirler.

Hammad bin Amr bin en-Nasibi, Ebu İsmail bin Ebi Hayye, Behlül bin Ubeyd el-Kindi  bu işi yapanlardandır.

 

Hammad bin Amr bin en-Nasibi'nin A'meş Ebu Salih  Ebu Hureyre isnadıyla yaptığı merfu' rivayet:

Yolda Müşrikle karşılaştığınız zaman onlara önce siz selam vermeyiniz.

Bu Hadis'in aslında meşhur olan isnadı: Süheyl bin Ebi Salih Ebu Salih Ebu Hureyre şeklindedir.

Hammad bin Amr bin en-Nasibi: burada Süheyl bin Ebu Salih yerine A'meşi koyarak rivayet yapmıştır. Böylece aslında sahih olan Hadis Maklub haline gelmiştir.

 

İbn-i Dakiki'l-İyd Hadisleri böyle rivayet etmenin Hadis sirkati (hırsızlığı) olduğunu söylemiştir.

 

İsnad'da Kalb bazen kasden değilde Ravi'nin gafletiyle meydana gelir. Bu şekildeki Hadis te Maklubu'l-İsnad sayılır. Şu Hadis'te buna örnektir: Namaz için ezan okunduğu zaman veya kamet getirildiği zaman beni görmedikçe ayağa kalkmayınız.

Bu Hadis Muhaddisler arasında Yahya bin ebi Kesir - Abdullah bin ebi Katede - Babası, Resulullah s.a.v. isnadıyla meşhurdur. Nitekim Müslim ve Nesai bu isnadla rivayet etmişlerdir.  

Böyle iken Cerir bin Hazm adındaki Ravi aslında Haccac bin es-Savvah'ın işittiği bahis konusu Hadis'i Sabitten rivayet ettiğini samarak ondan rivayet'te bulunmuştur. Bunu Hammad bin Zeyd şöyle anlatmıştır: Cerir ile birlikte Sabit'in yanında bulunuyorduk Haccac es-Savvaf da orada idi. Haccac bize Yahya bin Ebi Kesir den Abdullah bin Ebi Katede tariki ile Hadis rivayet etti oysa Cerir Hadis'i Sabit'in rivayet ettiğini sanarak Hadis'i ondan rivayet'te bulundu. (Tedrib, 294,5)

  

Metin yönünden Maklub ise:  Metni oluşturan kelime yada cümlelerin yer değiştirmesi ile olur.

 

Örneğin: Sahur da İbn-i Ümmi Mektum Ezan okuduğunda yiyin için, Bilal ezan okuduğu zaman ise yemeyin içmeyin.

Bu Hadis'in İbn-i Ömer ve Aişe r.a. rivayeti şöyledir: Bilal geceleyin Ezan okur Ezan'ı o okuduğu zaman İbn-i Ümmi Mektum ezan okuyuncaya kadar yiyin için. (Buhari, Müslim siyam)

 

Ebu Davud ve İbn-i Mace hariç tutulursa elde mevcut geçerli Hadis kaynaklarında mevcut bu rivayetler incelendiğinde görülecektir ki  Hz. Nebi s.a.v. Bilal'in geceleyin yani erken ezan okuduğunu onun okuduğu ezan üzerine sahur yemeğinin kesilmemesi gerektiğini, İbn-i ümmi Mktum'un ezan'ı okuyuncaya kadar da yeme içme vaktinin uzatılmasını söylemiştir. Buradan anlaşıldığına göre ibn-i Ümmi Mektum ezanı geç okumaktadır ve o ezan okuyuncaya kadar da sahur yemeği devam edecektir. Oysa ilk rivayet'te kalb yapıldığı ve Bilal ile İbn-i Ümmi Mektum'un yeri değişmiş ve Hadis değişmiştir.

 

Bununla birlikte İbn-i Hibban ve İbn-i Huzeyme Bilal ile İbn-i Ümmi Mektum'un bazen yer değiştirip ezan okumuş olmaları ihtimali ile te'vil'e giderek iki Hadis'in arasını te'lif'e çalışarak Üneyse Hadis'inin Maklub olmadığını söylemişlersede (ibni Huzeyme,1/210,1) İslam Alimleri bu yoruma katılmamıştır.

 

Hz. Nebi s.a.v.'in: Kıyamet günü yedi sınıf insan'ın ALLAH'U TEALANIN arşının gölgesinde barınacığana dair veciz bir Hadis-i şerifi vardır. Bu Hadis'in altıncı fırkası şöyledir:

Sadaka veren sağ elin verdiğini sol el bilmeyecek kadar sadakasını gizleyen kimse şeklindedir.

Bu Hadis Müslim rivayetlerinden birinde değiştirilerek şöyle rivayet edilmiştir:

Sadaka veren sol elin verdiğini sağ eli bilmeyecek şekilde sadakasını gizleyen kimse. (Buhari, 1/16, Müslim, zekat)

 

Hz. Nebi s.a.v.'in Mu'minler'e bir şeyi yasakladığında ondan uzak durmalarını, buna karşılık bir şeyi emrettiğindede güçleri yettiğince yapmalarını emrettiği şöyle bir Hadisleri vardır.  Şöyleki:

Size bir şeyi yasak kılmışsam ondan kaçınınız, emrettiğim şeyleri de gücünüz yettiğince yerine getiriniz.

 

Bu Hadis'i et-Tebarani şöyle rivayet eder: Size bir şeyi emrettiğim zaman onu yapınız, birşeyi yasakladığım zamanda ondan gücünüz yettiğince kaçınız. Bu Hadiste emir ve nehiy fırkalarının yer değiştirmesi ile Maklub olmuş ve görüldüğü gibi

 

Sahih rivayetlerdeki -Emirlerin yerine getirilmesindeki güç yettirilmesi kaydı, nehiylerden kaçınmaya bağlanmıştır. Gerek Sened gerekse metinde meydana gelen kalb Ravi'nin Zabt sorunundan doğar. Zabt sorunu da Cerh sebeplerinden Gaflet ve Ğalad ile alakalıdır.

 

  Her ne sebeple olursa olsun Ravinin rivayet hatası sonucu meydana gelen Maklub Hadisler çoğunlukla Zayıf olarak adlandırılırlar. El Hattabiye göre Maklub zayıf Hadisler içinde ön sıralardadır Mevzu'dan sonra gelir.

 

Ez-Zerkeşi'ye göre: İsnadında inkıta'dan başka bir sebeple zayıf durumuna düşen Hadis yedi guruptur bunun en kötüsü Mevzu sonra Müdrec sonrada Maklubtur. (Tedrib, 1/295) Bununla birlikte isnaddaki sika bir ravi isminin sehv (unutma) sonucu kalbedilmesiyle meydana gelen maklubu'l-isnad olan hadis hiç bir zaman sahih veya hasen olmaktan çıkmaz. Bu itibarla maklub hadisin zayıf sayılması hükmü, denilebilir ki daha çok maklubu'l-metn üzerindedir.  Hadis metnindeki kelimelerin yerlerini değiştirmek bir bakıma Nebi sallallahu aleyhi ve sellem'in kasdettiği mana dışında şeylerin onun ağzından söylenmesidir. Bu yüzden maklubu'l-metnin aslını yani maklub rivayetten önceki şeklini belirleyip onu esas almak gerekir.

 

Ayrıca bakınız:

 

Kalb  

Ma’kus